|
|
|
|
|
|
|
|
Musique minimale, âpre, sans concession. Et la présence de Toshimaru Nakamura avec sa « no input mixing board » n’aseptise pas le propos ! En bouclant sur elle-même une table de mixage, T. Nakamura explore un univers fait de grésillements, de souffle, de sifflements (parfois à la limite de l’audible), comme pour nous faire rentrer à l’intérieur de son instrument.
En face, Jean-Luc Guionnet et son saxophone alto avec cet univers qu’il explore depuis quelques années maintenant (entre autres, au sein de l’orchestre La Pieuvre, du groupe Hubbub, du quatuor de saxophones Baron, Denzler, Rives, Guionnet, ou en duo avec Oliver Benoît) : sons tenus murmurés, souffles, multiphoniques effleurés, attaques d’une rare violence, sifflements…
Pour la dernière pièce, enregistrée à la Collégiale Sainte Croix de Parthenay, Jean-Luc Guionnet passe à l’orgue. On se laisse porter par l’acoustique de l’endroit, colorée par un orgue au départ lointain, et les parasitages de T. Nakamura.
Les deux musiciens dialoguent, se rapprochent, fusionnent puis repartent chacun de leur côté, brouillant les pistes au passage (qui joue quoi ?).
Rencontre magique.
Laurent Matheron l Asaxweb l Décembre 2008
Deuxième rencontre pour nous avec Jean-Luc Guionnet. La première fois il était accompagné de Marc Baron, Bertrand Denzler et de Stéphane Rives pour un Propagations des plus mémorables. Cette fois-ci le saxophoniste est aux côtés de Toshimaru Nakamura, spécialiste de musique électronique minimale, pour un disque où les deux hommes vont compléter leurs talents d'improvisateurs. Evidemment, les oreilles chastes en seront pour leurs frais. Map est composé de quatre pièces où les deux hommes font régner une forte tension qui ne se dément pas tout au long de l'album. Bruitisme, étirements sonores, froideur et triturations sont les ingrédients principaux de ce disque qui s'échappe sans cesse de toute linéarité. Avec un minimum de moyens, le duo parvient à se donner de multiples possibilités, ouvrant de nombreuses portes, même les plus improbables. Map est un album qui peut se rendre rapidement fascinant malgré son évidente rudesse. Ceci dit, cette même rudesse n'empêche en rien les subtilités nombreuses qui parsèment le disque. Il faut juste comprendre que Map est une expérience ardue où les néophytes seront souvent en position difficile.
Pour les autres, il va de soi que ce disque ne peut s'apprécier qu'avec un volume élevé. Dans le cas contraire on perdrait une grande partie de la teneur des quatre morceaux. Ecouté dans les meilleures conditions, on se rend vite compte que Guionnet et Nakamura n'officient pas dans une partie de ping-pong mais qu'ils se complètent, voire se confondent. Ainsi, l'activité de l'un ne peut aller sans celle de l'autre. Ces improvisations électro-acoustiques révèlent un investissement profond qui va au-delà du simple exercice de style. Pour autant, Map, nous apparaît aussi comme un produit type de la maison Potlatch. Un disque exigeant, sans concessions, repoussant toutes les limites et ne s'intéressant qu'aux formes les plus abstraites de l'improvisation. On ne s'en plaindra pas, car le label ne nous a pas habitués à sortir des albums mal conçus. Map est certes une exploration de l'extrême mais c'est justement le genre d'expérience qui ne se refuse pas.
Fabien l Liability l Juillet 2008
Un
duo franco-japonais dresse une rassurante carte des ténèbres.
Guitariste passé à la musique électronique
– défendue derrière une étrange console
qu'il appelle « no-input mixing board » – Toshimaru
Nakamura est aussi un improvisateur sensible, partenaire remarqué
du guitariste Otomo Yoshihide, du saxophoniste John Butcher ou du
trompettiste Axel Dörner. Sur MAP, voici qu'il improvise
avec un autre souffleur : Jean-Luc Guionnet, saxophoniste français
qui aura participé ces derniers temps à quelques enregistrements
de taille (Propagations et [On], disques sortis
respectivement sur les labels Potlatch et In Situ).
Sur MAP, Nakamura et Guionnet confectionnent sur l'instant
une ambient à la subtilité provocante, qui oppose
quelques sifflements électroniques aux plaintes haletantes
de l'alto avant de prendre une allure plus fragile, qui décide,
pour s'en sortir, de multiplier les fulgurances électroacoustiques
: grésillements, larsens et bourdons divers contre motifs
répétés au saxophone. Ici ou là, des
pauses commandent un silence réparateur, avant que l'instinct
de vie des deux musiciens ne reprenne le dessus. En conclusion,
Guionnet passe à l'orgue, y fourre quelques angoisses bruitistes
dans le sillage de Charlemagne Palestine. Au final, une musique
électroacoustique dont l'expérimentation est loin
d'être hermétique, prenant plutôt les atours
charmants d'une ambient dérangée.
Guillaume Belhomme l
Volume l
Juillet
2008
Chacun
de leur côté, Jean-Luc Guionnet et Toshimaru Nakamura
sillonnent depuis plusieurs années les terres de l’improvisation
électro-acoustique. Leurs trajectoires ont logiquement fini
par se croiser et le fruit de leur rencontre voit à présent
le jour sur le label Potlatch. A peine formé, le duo nous
offre un premier disque tout en subtilité et en tension.
Après Propagations, Jean-Luc Guionnet prolonge ici
son mandat chez Potlatch. Dans la continuité de son effort
précédent, il explore les bornes du spectre sonore
avec son saxophone alto, du souffle granulaire aux ultra-fréquences.
Un langage d’une grande sobriété qui se construit
avec lenteur et qui laisse beaucoup d’espace à l’expression
musicale de son acolyte, Toshimaru Nakamura. Acteur incontournable
de la scène électronique minimale, celui-ci se concentre
exclusivement sur le traitement du signal généré
par sa table de mixage en circuit fermé. Une approche qu’il
n’a eu de cesse de peaufiner au gré de partenariats
réguliers avec Jason Kahn, Sachiko M ou Keith Rowe. C’est
d’ailleurs souvent en duo qu’il se révèle,
fort d’une réactivité intuitive vis-à-vis
du matériau sonore d’autrui. A cet égard, la
combinaison avec Guionnet fonctionne plutôt bien et on note
chez les deux une similarité d’approche : immense précaution
dans l’initiative et réflexion centrale sur le timbre
et la durée.
Le dialogue s’instaure très progressivement au cours
des trois premiers titres : apports discrets qui troublent à
peine le silence, sifflements électroniques qui se transforment
en ruminations organiques, slaps du saxophone faisant écho
aux grésillements des circuits, craquements micro-percussifs
interrompus par des décharges fulgurantes… Cinquante
minutes plus tard, on découvre avec stupeur que tout n’avait
pas encore été dit. Pour la pièce finale, JLG
passe en effet à la tuyauterie grand format en s’emparant
de l’orgue de l’église Sainte-Croix de Parthenay
! Une ampleur de registre que Nakamura parvient magistralement à
contrebalancer en ne limitant plus la férocité de
ses attaques. A elles seules, ces monumentales 23 dernières
minutes rendent ce disque à la fois singulier et essentiel.
Jean-Claude Gevrey
l
Octopus
l
Avril 2008
A écouter
et réécouter MAP de Jean-Luc Guionnet (as,
org) et Toshimaru Nakamura (table de mixage sans entrée),
on trouve à satisfaire – comme avec certaines toiles
de Debré en grands frottements unis que viennent perturber
des concrétions de matière colorée –
non seulement son goût pour une certaine raréfaction
mais aussi et peut-être davantage son intérêt
pour des espaces froissés, chiffonnés, percés
d’incroyables trouées ; ces accrocs dans le tissu rendent
ce dernier perceptible, font monter les plans sonores les plus divers
et basculer les univers vers de nouveaux degrés d’abrasion.
Des duos de Nakamura avec souffleur [dont Butcher ou Capece], celui-ci
est certainement le plus «humain» dans certaines de
ses extrémités physiques, ce qui peut surprendre dans
un échange avec une machine bouclée sur elle-même…
mais également le moins « flatteur », car la
tentation un peu design que ladite no input mixing board pourrait
entraîner est écartée : pas d’épure
complaisante dans ces quatre improvisations mais des mappemondes
fissurées, des flux chuintants, des traînées
électriques refendues, des nodosités de sons empilés,
de rauques impacts… Intensité.
Guillaume Tarche l
Improjazz l
Avril 2008
Toshimaru
Nakamura et Jean Luc Guionnet donnent ici un aperçu de ce
que l'improvisation peut avoir de plus rigoureux dans la construction
et l'écoute d'un projet.
Toshimaru Nakamura sculpte des larsens (avec l'appoint de quelques
effets) issus d'une table de mixage bouclée; Jean Luc Guionnet
sans autre secours qu'un microphone joue d'un saxophone alto et
d'un orgue sis en l'église de Parthenay. Tout le disque est
un dialogue au cordeau entre ces deux lutheries de prime abord opposées:
le continuum électrique, les circuits imprimés d'un
coté, le souffle, le corps et ses limites de l'autre. Pourtant
d'emblée, on est frappé par le jeu en miroir des deux
partenaires. La distorsion, les sifflantes de l'alto et les clicks
delayés des sorties de Nakamura rivalisent de plasticité,
se répondant, tissant un contrepoint où l'homothétie,
l'imitation des timbres et du phrasé jouent à plein.
Les parrallélismes sont frappants entre sons courts/sons
longs, sons purs/sons sales, sons ténus ou en mur sonique
comme dans la plage quatre où l'orgue en plein crescendo
noisy est rejoint par le bruit blanc du mixer dans une apothéose
quasi symphonique de granulations titanesques et jouissives.
Ici, électricité et acoustique s'avérent redoutablement
souples et complémentaires pour répondre aux injonctions
d'un signal "exponentiel" d'un coté, borné
de l'autre (enfin c'est vrai pour le sax, moins pour l'orgue) et
où la sensation épouse son objet. La distance machine-instrument
étant ici comblée, l'écoute et la cohérence
esthétique font le reste.
Décidément Potlatch choisit avec une rigueur sans
faille ses enregistrements.
Boris
Wlassof l
Revue & Corrigée l
Mars 2008
|
|
|
2.gif) |
reviews |
|
|
|
|
The marvel of Map is that a sensation of richness and prodigality surges like a monstrous aviary out of a scene steeped in scrupulousness and consciousness. Jean-Luc Guionnet and Takamaru Nakamura, two players of age and well-tried efficacy, subject their respective backgrounds to a process of conflict and destruction, and in a manner at once manifold and singular, lay open and purge all natural resemblances and affinities between forms in such a way that an underlying menace of a chaos as decisive as it is dangerous is given due emphasis.
Neither of the two is entirely foreign to such territory; both Guionnet and Nakamura are margin-walkers of sorts. On saxophone and organ, the former gravitates toward mammoth textures as austere as they are unruly, while the no-input mixing board technique of the latter is forever insidious and wayward, brimming with a subterranean current of impressions that escapes capture. That being said, never before have either participated in a pairing whose ensuing combinations bleed consequences, reactions, and reciprocal destructions so vigorous, vivid, and easy to perceive.
Each work has a very active presence. More often than not Guionnet's saxophone appears frail and flinty, veering in and out of focus like a snake made out of yellow fog, while from miniscule atoms Nakamura builds a huge roar of sound. Soon enough it all coheres into a physical thing and begins to encircle and tighten around one's head with slow certainty. The proceedings then quicken and everything begins to whistle with the pressure that has accrued. Particularly dramatic is the final work, during which Guionnet switches to church organ. Guionnet's flamboyant playing, his quivers, gesticulations, and defiant yelping does beautiful battle with Nakamura's confrontational noise walls. Each continually tries to trap the other as though in a game of chess. Call this one a stalemate; with their extraordinary fluttering, both Guionnet and Nakamura remain tantalizingly buoyant and just out of reach.
Max Schaeffer l The Squid's Ear l July 2008
An atuned auditive process: Past and history are collapsing into
a burning marker on a shifting timescale.
After some routine has kicked in, writing reviews is really a simple
task: You talk about a musician’s personal and professional
past and about previous releases for a while, then turn towards
a more or less adequate description of the disc at hand to arrive
at a classification into the artists general canon of releases.
And then an album like Map lands on your desk and suddenly
words no longer seem to be capable of doing justice to the music.
This has nothing whatsoever to do with the album falling out with
tradition or with the performers arriving at a quasi-mythical land
of subsonic depth and ultrafrequential altitudes. Granted, melody
and chordal transformation even in a less conservative and classical
sense are nowhere to be found here and rhythm has only survived
as an idea, as an atoll of spontaneous, unpredictable and possibly
even unintentional islands of interconnected percussive patterns.
But if someone were to come along and call this record a “shining
example of electroacoustic experimentation” or “the
meeting of two figureheads of the contemporary improvisational scene”
no one would feel offended.
The reason is that these terminologies, stripped of their linguistic
pathos, are banale. Jean-Luc Guionnet has finely delineated a unique
territory for himself in decades of playing in various line-ups
and as part of diverse projects. The choice between composition
and improvisation is not an idealistic one in his œuvre, it
is a living and breathing inspiration, a reason for continous research
and personal development: Guionnet is not merely deciding against
or in favour of either of the two, but regards them as poles of
a circular continuum, on whose soft moebius strip he moves gracefully
and with utmost precision. Categorising him as an “improvisor”
is not wrong – but neglects the finely nuanced shadings which
the word is awarded through the intricacies of his playing.
Toshimaru Nakamura, meanwhile, has refined his style to such a degree
that stereotypically supplied background information on the “No
Input Mixing Board” (the technical setup he has become famous
for) has given way to a more detailed appreciation of it as an instrument
in its own right. His performance on Map indicates that
he doesn’t care for proving his capacity in drawing recognisable
stuctures from it, like a sorcerer conjuring rabbits from an empty
hat, but that his real interest lies in using it to create fluidely
emotive expressions. The importance of his work lies less in the
quality of the sounds he produces, but in the completely intuitive
way of arriving at them.
The backcatalogue of both artists reveals the immense importance
of an atuned auditive process for the appreciation of their music
on the part of the audience, as well as for themselves as performers.
Maybe it is this increased awareness, this hyper-sensitivity to
each single sound they produce, to the way it is capable of influencing
the music’s direction and its context, which makes them listen
so attentively to the other on Map. The fusion of Alto-Saxophone
with electronic hiss, crackle and distortion, despite occasional
outbursts and disturbing high-pitch screams, sounds completely organic
and carefully balanced here.
The aforementioned level of proficiency in using their instrument
of choice is one part of the equation: Guionnet produces smooth
continous tones, smacking and plopping sounds, metallic attacks,
short themes in overblown harmonics, teakettle- and steamtrain imitations,
rhythmically undulating insect buzzes and diaphanous, duophonic
intervals with a warm breath. Nakamura counters these impulses with
granular gravling, delicate microtonal dissections, bleeps, burps
and bumps, fidgety fizzling and abrasive nervousness, or actively
pushes things to a climax by tightening the density of his musical
events.
On other occasions, a grounding of nothing but finely hissing white
noise feels like an open invitation to his partner of going where
he pleases – which Guionnet amicably answers with discreet,
silent horn tones, caressing the surface and forming a cohesive
new texture.
The three opening improvisations, recorded on a single day in Montreuil
are timbrally condensed and feel very much of one-piece, each new
track offering glimpses at different formulations of the same idea.
The concluding, 23-minute long piece, realised roughly two months
later, however, additionally features Guionnet on Organ, delivering
imposing clusters and sustained bass tones, injecting the already
highly charged encounter with a vortex-like spatial depth, brimming
with tactile aggression and continuing the energetic eagerness of
the opening bars. In the outstretched middle-section, meanwhile,
the undulating registers lend a mysterious, mythical feel to the
music, which sways from the adrenalin-soaked to the ethereally cleansed,
discharging itself in exchanges of industrial intensity and flowing
towards a whisperd conclusion.
As initially stated, what makes this encounter special is not so
much its radical revolutionary stance. Rather, the music suggests
a potentially infinite source of exploration. Guionnet and Nakamura
are so interested in what their counterpart has to say, that every
second of music they produce needs to be appreciated without reference
to what preceeded and followed it. Past and history are collapsing
into a burning marker on a shifting timescale – I suppose
this is what is meant by “being in the moment”. Words
can of course still rationally describe what is happening here,
but they can no longer act as a bridge: If you want to know what
Map is about, you really need to listen to it.
Tobias Fischer
l
Tokafi
l July
2008
Over
the past ten years, Toshimaru Nakamura has crafted a distinctive
approach to his particularly self-abnegating instrument, the no-input
mixing board, and thrown himself into just about any improvising
context you could imagine. Here with French saxophonist Jean-Luc
Guionnet (on alto and, on the final track, organ), Nakamura once
again polishes brilliant sculptures whose invisible contours glint
and flash with hidden sunlight. The fulsome droning sections are
broken up by croaks, sputters, and alien transmissions from the
hive mind, all as likely to come from Nakamura as from Guionne's
gruff horn (though the latter plays with choppy aggression to open
the third piece). There are moments when Nakamura turns up the heat
more than one is accustomed to hearing, almost as if he's cajoling
Guionnet to all the way into a granular world of burrs and hisses.
But what I enjoy so much about this recording is that Guionnet doesn't
step off the ledge. Rather, he continually peers over it, playing
into what lies below, sounding out shapes in the nothingness, but
nonetheless opting to flirt with the tensions of this position (maybe
most provocatively on the second piece). Each musician gooses the
other, then, in four lively improvisations, the last of which finds
Guionnet summoning mad sounds from the organ and Nakamura joining
in as if some dark ritual is underway.
Jason Bivins l
Signal To Noise l
June 2008
There's
little equilibrium to disrupt on Map, a testy, sometimes
openly fractious duo with the always rewarding Nakamura, on trademark
no-input mixing board. He and Guionnet exploit their instruments'
inherent contrast in pitch and timbre to generate palpable tension,
disrupting moments of relative calm with cleverly awkward switches
in direction. The noisly outré final track, with Guionnet
on church organ in flamboyant mood, provides an appriopriately abstruse
conclusion. This is risk-taking improvising, whose shaking off of
genre shackles illustrates how conservative and idiomatic much recent
electroacoustic Improv has become.
Nick Cain l
The Wire l
May 2008
When Toshimara Nakamura first unplugged his guitar from his mixing
board, jacked the board’s output into its input, and started
playing the resulting feedback, he metaphorically threw his musical
map out the window.
He’s been defying ruled boundaries ever since. While he’s
proven his mastery of the instrument by shaping electronically generated
resonance into placid expanses, banging loops and filament-thin
lances in the company of such diversely motivated improvisers as
Keith Rowe, Jason Kahn, Gene Coleman, and Axel Dörner, even
his own past playing is an uncertain predictor of what he’ll
coax out of his no-input mixing board. In general his playing has
become more austere, and such is the case on Map, but even so his
playing doesn’t sound much like anything else I’ve heard
him do.
Map is a set of four duets with Frenchman Jean-Luc Guionnet,
a saxophone and organ player who tends to gravitate towards electronic
contexts, albeit ones with methodologies which range from laminal
(Hubbub) to concrete (Phéromone). Although he plays alto,
the player of whom he’s most reminiscent is soprano and tenor
saxophonist John Butcher. Like Butcher, he’s taken modern
classical and early electronic sounds and forms into the realm of
instant creation. And like Butcher, he’s mastered a broad
range of utterances that fall outside what you’re supposed
to play on a sax. However, he’s more reticent, less prone
to melody and density, more towards lean severity.
On the three unnamed pieces he and Nakamura recorded in Montreuil,
he sticks to the saxophone and punches out high twitters and long,
attenuated tones that seem to thin and flake like sheet metal thrust
heavily against a grindstone. Nakamura’s contributions gather
mass and presence, moving from sparse pops to purposeful rattles
to a big blank wall of hiss. Neither man makes any concessions to
prettiness; the music binds an enormous and thrilling tension. Even
at its emptiest, it is full of suspense; when it’s full on,
it’s an impressive array of textures that morph and melt from
one to the next with obscure yet impeccable logic.
The last piece, recorded at Collegiale Sainte-Croix in Parthenay,
wrings drama from a couple drastic switches. Guionnet swaps his
saxophone for a church organ, which he uses to place clusters like
swollen sasquatch footprints across the chill soundscape. Nakamura
inverts the relationship between the volume the instruments output
and the space they displace; his portable black box sounds much
more massive than Guionnet’s stationary keyboard, and certainly
more forceful than anything I’ve heard him do since the first
Repeat album. He erects fuzzy screens of static that strive
to block Guionnet’s creeping chords, only to have the Frenchman
flank them or simply slink slowly under their flickering screens.
Unphased, Nakamura lets loose with a blizzard of dancing, but still
pitiless noise. The organ retreats, only to creep back as soon as
Nakamura’s attack splinters. I’ve never heard anything
quite like it before – how often can you say that nowadays?
Bill Meyer l
Dusted
l
March 2008
... may we propose Map by Jean-Luc Guionnet and Toshimaru
Nakamura. On these four long and quiet pieces recorded at Montreuil
and elsewhere, the Japanese emperor of hissing feedback uncoils
himself like a gigantic snake while the French improviser clucks
like an anguished chicken with his alto sax. The duo purr like contented
white tigers on the third track, but wait till you hear the troubled
and dark chords that Jean-Luc summons forth from his organ on track
four. Taut and nervy improv at its leanest, this CD is a mean little
beast!
Ed Pinsent l
The
Sound Projector l
February
2008
The first three tracks on Map were recorded just over a
month later back in Paris, with another post-onkyo Japanese grandmaster,
Toshimaru Nakamura on his customary no input mixing board. Nakamura's
more abrasive sound world – he's come a long way since the
almost danceable loops and pulses of a decade ago – pushes
Guionnet further out into the world of so-called extended technique,
which he's always been familiar with but has studiously avoided
exploiting for its own sake, and the tension is palpable throughout.
In addition to the alto sax, the Guionnet discography has on a number
of occasions (Pentes, Tirets, Sion) explored the outer
reaches of the venerable pipe organ, and the final track on Map
finds him in the organ loft of a church in Parthenay, trading spine-chilling
blasts of clusters with vicious screes of noise from Nakamura. Anyone
who believes latter-day EAI lacks excitement and danger should be
strapped down and forced to listen to this on repeat play for the
rest of the year.
Dan Warburton l
Bagatellen
l
March 2008
|
|
|
|
|